BARRY SONNENFELD (rendezõ) politikatudományokból szerzett diplomát, mielõtt elvégezte volna a New York University bölcsészkarán a filmes szakot. Az Oscar-díjra jelölt „In Our Water” címû dokumentumfilm fényképezéséért Emmy-díjat kapott. A moziban a Coen testvérek Véresen egyszerû (Blood Simple) címû filmjének operatõreként debütált. Késõbb az Arizonai ördögfióka (Raising Arizona) és A halál keresztútján (Miller’s Crossing) címû filmben is együtt dolgozott Coenékkel. Operatõrként közremûködött még a Segítség, felnõttem! (Big), a Dobjuk ki anyut a vonatból! (Throw Momma from the Train), a Harry és Sally (When Harry Met Sally) és a Tortúra (Misery) címû filmekben. Rendezõként olyan nagy sikerû filmeket jegyez, mint az Addams Family – A galád család, a Men In Black – Sötét zsaruk, a Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat, a Szóljatok a köpcösnek! (Get Shorty), a „For Love or Money”, az Addams Family 2. (Addams Family Values) és a „Big Trouble”. Producerként dolgozott Steven Soderbergh Mint a kámfor (Out of Sight) címû filmjében és a „The Crew” címû filmben, amely Richard Dreyfuss fõszereplésével készült.
ROBERT GORDON (forgatókönyvíró) jegyzi a Galaxy Quest – Galaktitkos támadás (Galaxy Quest) és a Meglesni és megszeretni (Addicted toLove) címû filmek forgatókönyvét, míg BARRY FANARO (forgatókönyvíró) részt vett a „The Crew” és a Tökös tekés (Kingpin) címû filmek forgatókönyvének megírásában.
WALTER F. PARKES és LAURIE MACDONALD (producerek) a MIB óta a szakma legsikeresebb producerei közé tartoznak. Õk voltak a producerei a Zorro álarca (The Mask of Zorro) címû filmnek és executive producerként dolgoztak a Gladiátor (Gladiator) címû filmben, amely szinte minden megnyerhetõ díjat megkapott, és 440 millió dollár volt a bevétele az egész világon. Parkes és MacDonald a DreamWorks stúdió vezetõ producerei, és olyan filmek fûzõdnek a nevükhöz, mint a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan), az Amerikai szépség (American Beauty) és a Majdnem híres (Almost Famous). Parkes, akit elõször a „The California Reich” címû dokumentumfilmben végzett rendezõi és produceri munkájáért, másodszor pedig a Háborús játékok (WarGames) címû film forgatókönyvéért jelöltek Oscar-díjra, a fentiek mellett a következõ filmekben dolgozott producerként vagy executive producerként: Ébredések (Awekenings), Gladiátor, A.I. – Mesterséges értelem, Amistad, Deep Impact, The Peacemaker, Chipkatonák (Small Soldiers), Komputerkémek (Sneakers), Önkéntesek (Volunteers), X-tervezet (Project X), Az igazság bajnoka (True Believer). Parkes felesége, Laurie MacDonald San Franciscó-i dokumentumfilmesként és híradósként kezdte pályáját, majd a Columbia Pictures gyártásért felelõs alelnöke lett. Késõbb férjével az Amblin Entertainmentet vezették, majd a DreamWorkshöz kerültek. MacDonald producerként vagy executive producerként a következõ filmekben vett részt: Twister, The Peacemaker, Amistad, Zorro álarca, Gladiátor.
BO WELCH-et (díszletervezõ) a MIB, a Madárfészek (The Birdcage) és A kis hercegnõ (A Little Princess) címû filmekben végzett munkájáért is Oscar-díjra jelölték. Az Ollókezû Edward (Edward Scissorshands) címû film díszleteiért BAFTA-díjat kapott. Dolgozott még, többek között, a Wild Wild West – Vadiúj vadnyugat, a „Primary Colors”, a Farkas (Wolf), a Batman visszatér (Batman Returns), a Grand Canyon, a Joe és a vulkán (Joe Versus the Volcano), a Szellemírtók 2. (Ghostbusters II) és a Beetlejuice címû filmekben.
MARY E. VOGT (jelmeztervezõ) már dolgozott Barry Sonnenfeld rendezõvel a MIB és a „Big Trouble” címû filmekben. Õ tervezte, többek között, a Bigyó felügyelõ (Inspector Gadget), a Holtidõ (Nick of Time), a Halálugrás (Drop Zone), a Csupasz pisztoly (Naked Gun), a Csupasz pisztoly 33 1/3 (Naked Gun 33 1/3), a Batman visszatér, a X-tervezet és a Zsarulesen (Stakeout) címû film jelmezeit. Munkája hamarosan látható lesz az „Unconditional Love” és a „Looney Tunes” címû filmekben is.
RICK BAKER (maszkmester) hat Oscar-díja közül az egyiket a MIB maszkjaiért kapta. Ezenkívül Oscar-díjjal jutalmazták az „An American Werewolf in London”, a „Harry and the Hendersons”, az Ed Wood, a Bölcsek kövére (The Nutty Professor) és A grincs (How the Grinch Stole Christmas) címû filmekben végzett munkáját. A következõ filmek maszkjai dicsérik még Baker keze munkáját: „Greystoke: The Legend of Tarzan”, „Lord of the Apes”, Amerikába jöttem (Coming to America), Joe,az óriásgorilla (Mighty Joe Young), Életfogytig (Life), Menekülés Los Angelesbõl (Escape from Los Angeles), Mindörökké Batman, Farkas, The Rocketeer, Gorillák a ködben (Gorillas in the Mist), sõt Michael Jackson klasszikus videoklipjének, a „Thriller”-nek is õ készítette a maszkjait.
A vizuális effektekért felelõs ROBERT ANDREW BERTON JR. 1990-ben került az Industrial Light * Magichez, és dolgozott a Terminátor 2. – Az ítélet napja (Terminator 2: The Judgement Day) címû filmben. Ezt meglõzõen Berton komputeranimációt és elektronikus zenét készített mûvészeti alkotásokhoz és reklámfilmekhez is. Dolgozott még a következõ filmekben: A múmia visszatér (The Mummy Returns), Kísértethajó (Deep Rising), MIB, Casper, A maszk (The Mask), Szabadnapos baba (Baby’s Day Out), The Flintstones, Jurassic Park, Jól áll neki a halál (Death Becomes Her), Ûrszekerek 6. – Nem ismert tartomány (Star Trek VI.)
Forrás:http://www.cinematrix.hu/honlapok/sotetzsaruk2/ |