A Rob Bowman ltal rendezett 2020: A tûz birodalma egyfajta kzpkori hangulatot egyest a poszt-apokaliptikus jvõ kpvel. A produkcival valami eddig mg soha nem ltott dolog szletett: egy poszt-apokaliptikus srknyfilm. „A 2020: A tûz birodalmban a legnagyszerûbb a fantasztikus tleten alapul, mgis rendkvl valsghû forgatknyv – jegyzi meg Rob Bowman rendezõ, aki korbban producere s rendezõje volt az X-aktk cmû tvsorozat szmos epizdjnak, valamint a szria 1998-as nagysikerû mozifilm vltozatnak is. – Szmomra az ilyen tpus munkk akkor a legsikeresebbek, ha van valami lethû abban, amit a kznsgnek mutatok, ha a ltvny s a trtnet a valsgon alapul. Ha htkznapi embereket brzolsz, akik htkznapi problmkkal kszkdnek, majd bemutatod, hogy ezt a problmt a srkny okozza, akkor a nzõk ahhoz hasonlan fognak rezni, ahogyan a film szereplõi. Rengeteg olyan, klnleges hatsokra ptkezõ film van, amely csak gy odadoblja az effekteket, akr egy svdasztalos ingyenvacsorn. n valami mst akartam csinlni: egy eredeti alaptletre plõ, sok specilis effekttel teletûzdelt filmet. Tbb mint 130 vizulis effektet vettnk fel, de kicsit visszafogtuk magunkat, hogy tbbet szerepeljenek az emberek a fldn, mint a srknyok a levegõben.” „Sokat beszlgettnk arrl, hogy miknt lehetne a lehetõ legvalsgosabb benyomst kelteni a vsznon – mondja Christian Bale, aki Quinnt, a szigor, eltklt vezetõt alaktja. – Amikor Rob az elkpzelseit magyarzta, olyan volt, minha a gondolataimat olvasta volna. Mr alig vrtam a forgatst.” „A srknnyal val harci jelenetek nagyon ltvnyosak – teszi hozz Matthew McConaughey, a magt srknylõnek nevezõ, forrfejû Van Zan alaktja. – De ha a film a valsghû stlusa helyett rajzfilm-stlusban kszlt volna, elveszten az rtkt.” „A 2020: A tûz birodalma semmihez sem hasonlthat, amit eddig lttl” – jegyzi meg Gery Barber az egyik producer, aki egytt dolgozott a Spyglass Entertainment-beli partnereivel, Roger Birnbaummal, Richard D. Zanuckkal s Lili Fini Zanuckkal. „Hihetetlenl ltvnyos s teljesen egyedlll – folytatja Birnbaum. – Az a tny, hogy a sztori napjainkban kezdõdik, kulcseleme annak, hogy a trtnet mûkdjn.” „Ami a 2020: A tûz birodalma mellett szl, az az eredetisg – mondja Dean Zanuck trsproducer. – Senki sem ltott mg srknyokat modern harci eszkzk, tankok s replõgpek ellen kzdeni.” „Azok a filmek, amelyeken felnõttem, amelyeket tindzser koromban szerettem, amelyekbõl megtanultam filmet kszteni, mind teljesen realisztikusak voltak – emlkszik vissza Bowman. – De ezeket knnyû flresprnm. Ezt gy rtem, mint a kznsg tagja. Ha mr egyszer belsz a moziba, nem ktelkedni, hitetlenkedni akarsz, hanem ltni akarod a srknyokat. Rajtam mlik, hogy az emberek elhiszik-e, amit ltnak” A film az rorszgban ksztett klsõ felvteleket kombinlja a digitlis effektekkel, gy nyjt valsghû kpet a srknyok ltal megszllt s elpuszttott vilgrl. „Minden egyes elemet figyelembe vve – a szereposztstl kezdve a klsõ helyszneken t a ltvny megtervezsig – õszintn azt kell, hogy mondjam, ez a legjelentõsebb film, amelyen valaha is dolgoztam” – zrja Gary Barber.
A TRTNETRÕL
A trtnet napjaink Londonjban kezdõdik, ahol a 12 ves Quinn desanyja telkn kutatva vletlenl felbreszt egy tbb szz ves srknyt, aki mindent lerombol, ami el kerl. Hsz vvel ksõbb mr az egsz Fldet hatalmukba kertik a srknyok. Quinn tûzolt – ez a legfontosabb foglalkozs egy olyan vilgban, ahol a lngok az egekig csapnak. Bartjval, Creedyvel egy kastlyban sszegyûlt emberek kis csoportjra felgyelnek s igyekeznek valamifle szegnyes meglhetst biztostani szmukra. A srknyok gyakran tmadnak, az emberek szma egyre fogy. „Valahnyszor megltsz egy srknyt, tudod: az letbenmaradsi eslyeid csaknem a nullval egyenlõek” – mondja a Creedyt alakt Gerard Butler. Quinn mdszere a vrakozs. Vlemnye szerint, ha az emberek kpesek tllni as borzalmakat, s meg tudjk vrni, mg a srknyok kihalnak, akkor jra benpesthetik a Fldet, s megalapthatjk a jvõ nemzedkt. „A srknyok egyre hesebbek. Igencsak megtizedeltk mr bolygt, s nem sok minden maradt szmukra tpllkul – jegyzi meg Bowman. – A tllõk nem lphetnek ki a kastlybl, hacsak nem rendkvl szksges, s amikor megteszik, az egyik szemket az gre szegezik.” Megjelenik Denton Van Zan, a forrfejû amerikai, aki azt lltja, hogy van egy mdszere a vadllatok elpuszttsra. Quinn nem hiszi ezt el… amg Van Zan s az Arkangyalokbl ll csapata be nem mutatja tudst. Van Zan Quinn kastlyba megy embereket toborozni, hogy megksreljk meglni az eredeti srknyt Londonban – az a pldnyt, amelytõl minden llat szrmazik. „Nem arrl van sz, hogy a srknyok gonoszok – mondja Matthew McConaughey, akinek tisztban kell lennie a srknyok termszetvel, hiszen a szrnyetegek ellen harcol Van Zant alaktja. – Csak azt teszik, amit a tllshez tennik kell, mg akkor is, ha ezzel kipuszttjk az emberisget.” Quinn szerint a londoni akci ngyilkos kldets, s elutastja, hogy kockztassa a rbzottak lett egy ilyen ostobasg miatt. Azonban hamarosan szembekerl sajt belsõ dmonaival, s llst kell foglalnia…
JTSZIK A JTKAIVAL
A 2020: A tûz birodalma rendezõje Rob Bowman, aki mr hszves televzis rendezõi mltat tudhat a hta mgtt. Õ volt a npszerû X-aktk cmû tvsorozat egyik visszatrõ rendezõje, majd 1998-ban nagyjtkfilmekre vltott, s elksztette a sikerszria mozifilm-vltozatt. „A kezdet kezdetn tudtuk, hogy Rob Bowmant akarjuk – mondja Birnbaum. – Mindannyian nagy X-aktk-rajongk vagyunk, s tisztban voltunk azzal, hogy ennek a filmnek az elksztshez r van szksg.” „Az egyik ok, amirt Robot bztuk meg, hogy õ a feszltsgkelts nagymestere – mondja a producer, Lili Fini Zanuck. – Ezt mr az X-aktkban is lthattuk. Nagyon ritka az olyan rendezõ, aki tudja, hogyan kell izgatott vrakozst kelteni a nzõkben anlkl, hogy minden msodik percben az rnyak kzl elõbj szrnyeteget mutogatn. A legfontosabb dolog – amit Rob az X-aktkban vgzett munkjbl ltetett t ebbe a filmbe – a teljesen tlagos esemnyek valszerû hangulatban val megjelentse. Amikor olyan filmekrõl beszlnk, amelyeket szeretnk, olyan mozikrl van sz, amelyekben tbb a szereplõ, mint a specilis effekt – pldul A bolyg neve: hall vagy a Cpa. Az erre val fogkonysgot Rob hozta kznk.” „Meg kell mondanom, hogy Rob az egyik leggyesebb rendezõ, akivel valaha is dolgoztam – mondja Matthew McConaughey. – Teljesen magabiztos, pontosan tudja, mit akar, milyen felvteleket kell ksztenie, s megteremti a trtnet s a hangulat tkletes sszhangjt. Msrszt viszont egy nagy gyerek, lvezi a munkjt, jtszik a jtkaival. Nagyszerû ez a kombinci.”
A SRKNYOKRL
„Amikor elolvastam a forgatknyvet, az elsõ krds, ami felmerlt bennem, hogy miknt is nzzenek ki a srknyok? – mondja Rob Bowman. – A vlasz a krdsre, hogy olyan gonoszra, olyan valsgosra s flelmetesre kell teremtennk õket, amilyenre csak tudjuk.” Bowman ltomst lõv varzsolni, ltrehozni a llegzõ szrnyeteget – ez a feladat a vizulis effektek vezetõjre Richard Hoverre s trsra, Dan DeLeeuw-re vrt. Mindketten a szakma veternjai. Hoovert Oscar-djra jelltk az Armageddonban vgzett munkjrt, valamint õ felgyelte a vizulis effekteket A sebezhetetlen, a Bigy felgyelõ s a Dzsungelbõl dzsungelbe cmû filmekben. DeLeeuw olyan mozikon dolgozott, mint a 102 kiskutya, A ktszz ves ember, A szikla, a Joe, az risgorilla s Az utols esly. „Rob mr a legelejn megmondta, hogy valdi srknyokat akar” – emlkszik vissza DeLeeuw. „Nem volt elg, hogy valami gonoszat s rosszindulatt mintzzunk meg – fogalmaz Hoover. – Ha a srkny s az õt krlvevõ vilg nem illik ssze – ha nem tûnik a valsg rsznek – a kifinomult kznsg azonnal rjn erre, s a film megbukik. Rob a mi htkznapi vilgunkat varzsolta a vszonra, s kemnyen dolgozott azrt, hogy a srkny beleilleszkedjen ebbe a krnyezetbe.” A hats elrse rdekben Bowman, Hoover s DeLeeuw a termszetben elõfordul elemeket s formkat alkalmaztk a filmben. „A srkny megtervezse rengeteg idõt vett ignybe – mondja Bowman. Az akartuk, hogy a fldn gy mozogjon, mint a leoprd, a hangja legyen olyan, mint a tmad kobr, a bõre mint az alligtor, a gerince pedig a kgyhoz hasonl. Pontosan tudtuk, hogy milyen hatst szeretnnk elrni a kznsgnl. Tudat alatt azt kell gondolniuk, „J, ezt n a National Geographicban lttam” – legyen annyira termszetesen, s valsghûen flelmetes.” A srkny teste szilrd s ruganyos, risi szrnyai pedig lehetõv teszik szmra a kecses vitorlzst a felhõk kztt. „Egsz hossz folyamat volt, amg kitalltuk, hogyan is repljn a srkny. Mi lenne a legjobb megolds: ha keresztlsiklik a levegõn, lebeg, esetleg alhullik az gbõl? Vgl a suhanst vlasztottuk. gy viszont nem lehetett terjedelmes felsõtesttel s kis szrnyakkal brzolni, mivel a szrnyaknak fenn kell tartaniuk a testet a levegõben. Ekkor talltuk ki a kgyszerû alkatot.” A srkny testt tbb ezer pikkely bortja. Ezek megalkotshoz komputeranimcis technikt alkalmaztak, hogy a leghetõ leglethûbb hatst rjk el. „A pikkelyekben az a nagyszerû, hogy ltszlag lebegnek a srkny bõrn – jegyzi meg DeLeeuw. – Amikor a srkny megmozdul, a pikkelyek sztvlnak, elõtûnnek a kzttk lvõ nylsok, de nem torzulnak el vagy nylnak ki.” „Amikor elkezdtk a munkt, fogalmam sem volt, hogy mekkora kihvst jelent megtervezni egy effle lnyt – emlkszik Bowman. – Azt hittem, egyszerûbb lesz – csak megrajzolom a srknyt, a fik szmtgpre viszik, s ksz. De korntsem volt ennyire egyszerû a dolog. Meg kellett tervezni minden csontot, minden izmot, mirigyet, minden lbujjkrmt… egyetlen srkny felptse kilenc hnapig tartott.” „A forgats kezdete utn egy httel megmutattunk Robnak egy rszt a filmbõl, ahol a srkny egy fsts, fekete, sivr terleten halad t. Mindenrõl megvolt az elkpzelsnk, hogy milyen is legyen, hogyan nzzen ki – mondja Hoover. – Miutn megterveztk a ltvnyt, a technika kvetkezett. Pldul rendben, a srkny rjen fldet s tegyen gnyos megjegyzseket Matthew-ra. Szval, kpzelj el egy srknyt amint 4,5 mteres szrnyaival felkavarja az sszes szennyet s mindent lngra lobbant maga krl. Mindennek fel kellett gyulladnia, Matthew ruhjnak pedig feketv kellett vlnia. Be kellett ezt mutatnunk, hogy nzõ igaznak gondolja azt, amit lt, ami bonyolult, mert valjban semmi sincs ott… Ha ezt nem tesszk meg, senki nem fogja elhinni, hogy a srkny tnyleg leszllt.” „Az igazi kihvst a fizikai valsg s a vizulis effektusok vilgnak sszeegyeztetse jelentette” – teszi mindehhez hozz Jonathan Glickman executive producer.
A PRODUKCIRL
A vizulis effekteket ksztõ csapaton kvl – akik az llatokat alkottk – szmos csoport volt felelõs azrt, hogy a srknyok ltal lerombolt vilg olyan valdinak tûnjn, amennyire csak lehetsges. Kzjk tartozott a produkcit tervezõ csapat Wolf Kroeger vezetsvel, Dave Gauthier specilis effekteket ksztõ rszlege s Nick Gillard ltal irnytott kaszkadõrgrda. A 25 ve foglalkoztatott Gillard a szakma veternjnak szmt. Az utbbi idõben olyan magas sznvonal akcifilmekben irnytotta a dublõrket, mint pldul a Csillagok hborja (Star Wars) 1. s 2. rsze, valamint a Tim Burton ltal rendezett Az lmosvlgy legendja. Gillard hatalmas kihvssal nzett szembe amikor elvllalta, hogy a 2020: A tûz birodalmban elkszti az Arkangyalok jelenett. Ez film tetõpontja, amelyben Van Zan s csapata lthat, amint kiugrik egy helikopterbõl, hogy megprblja meglni a srknyt. „A lgi felvtelek ksztsekor ltalban 16mm filmet hasznlunk, s ksõbb rjuk t 35mm-es szalagra. De ebben a filmben a vals arnyoktl eltrõ mreteket kellett megjelentennk, ezrt az operatõreink 35mm-es kamert hasznltak 40mm-es torzt optikval.” Ezek a kamerk risiak s rettentõ nehezek. „Az operatõrk a sebszeteken alkalmazott nyaktmaszt viseltek, hogy megvdje õket a nyaktrstõl, amelyet a kamera slya okozhatott volna az ejtõernyõ kinyitsakor. Mindenkinek volt egy kis ejtõernyõje a vdõruha alatt, hogy ha valami problma addik levehesse a ruht, eldobja a kamert s psgben fldet rhessen.” A felvtel elõtt a kaszkadõrk ksztettk fel õket erre a munkra. „Kzlk ketten a SAS (Special Air Service) katoni voltak s tbbszr ugrottak mr felfegyverkezve, harci krlmnyek kztt – mondja Gillard. – Õk voltak a legalkalmasabbak erre a feladatra- mindig 100%-os teljestmnyt nyjtottak. A felvtelek legnagyobb rszt prbltuk azonban kaszkadõrk nlkl megoldani. Igyekeztk veszlytelenn tenni a mutatvnyokat a sznszek szmra, s csak akkor hasznltunk dublõrket, ha ez elkerlhetetlen volt. Szerencsre Matthew, Christian s Izabella kivl fizikuma ezt lehetõv tette.” „Az n legfõbb feladatom a valdi tûz megjelentse volt a filmen – emlkszik vissza Dave Gauthier, a specilis effektek felgyelõje. – Rob az jszaka kzepn, hajnali fl hromkor hvott fel azzal, hogy lenne egy munkja a szmomra. Kt dologgal bzott meg: ksztsek olyan tzet a jelenetekhez, amelyeket tudunk kezelni, s tegyem ezeket teljesen biztonsgoss. Ismertem Robot, tudtam, hogy milyen dolgokat kedvel, s milyen nagysgokat szeretne elrni, ezrt vgeztem egy kis kutatst mielõtt rorszgba mentnk – folytatja Gauthier, aki korbban mr dolgozott egytt Bowmannal az X-aktk-sorozat ksztsekor. – Mire megrkeztnk, mr volt egy nagyon j tletem, amit ksõbb egytt valstottunk meg – ez volt a srkny lgzõberendezse. Ez a kszlk nagyon nagy mennyisgû hõt sugroz. Tbb ezer liter folykony propn ramlik kt darab, ht centimteres csvecskn keresztl, ami 50 mter hossz lngcsvt lvell ki. Nagyon vatosan kellett bnnunk vele.” A biztonsgi elõrsok betartsa rendkvli odafigyelst ignylet a stb rszrõl. „Nem prbltam meg felgetni a vilgot – mondja Gauthier. – Csak azt kellett felgyjtanom, amit a kamera ltott. Szoros egyttmûkdsben dolgoztunk a rendezõvel s az operatõrkkel. Pontosan tudnunk kellett, milyen magasak lesznek a lngnyelvek, hogy meghatrozhassuk a sznszek s kaszkadõrk helyt. Prbkat vgeztnk, s gy jelltk ki azt a tvolsgot, ahol nem tl nagy a hõsg, s a szereplõk nem perzselõdnek meg.” A kt legfontosabb rszletet – a kastlybeli s a londoni jelenetet – Wolf Kroeger tervezte, aki kzel harminc filmben kamatoztatta szaktudst, amelyek kztt olyan ttõ sikerû alkotsok vannak, mint az Ellensg a kapuknl, Az utols mohikn, a Rambo – Elsõ vr s a Popeye. „Wolf bmulatos munkt vgzett – mondja Matthew McConaughey. – Minden sivr s kigett… Amikor visszanztk a jeleneteket, a filmen ltott vilg olyan volt, mint amilyet elkpzeltnk.” Az Emmy-djas jelmeztervezõ, Joan Bergin volt felelõs a szereplõk ruhzatrt. Figyelembe kellett vennie a rendezõ azon kvnsgt, hogy a jelmezeknek lethûnek kell lennik, de tkletesen illeszkednik kell a film vilgba. „ltalban t-hat jelmezt ksztek egy szereplõnek, hogy kifejezzem a szemlyisge fejlõdst a film elõrehaladtval – mondja Bergin –, de ebben a moziban Christian csak egy ruht viselt – kt szvettert s egy lovaglkabtot –, s az egsz ltzke piszkos s kormos a film elejtõl a vgig. Prbltuk gy brzolni, hogy az megfeleljen a nzõkben az angol emberekrõl kialakult kpnek – s erre az egyetlen lehetõsg a ruha stlusnak megvlasztsa volt. Van Zan s a bandja valdi katonk. Arkangyaloknak hvjk õket, ezrt azt akartam, hogy gy nzzenek ki, mint az angyalok, amikor lejnnek ez gbõl: ezrt is viselnek kk jelmezt. Igazi »mennyei rnyak« õk.”
|