ROAD MOVIE, AUT NLKL
Isten hozott a Jgkorszak õskori vilgban, ebben az elbûvlõ vgjtkban, ami a Twentieth Century Fox Animation s az Oscar-djas rendezõ, CHRIS WEDGE animcis jtkfilmje. Wedge a "Bunny" cmû animcis kisfilmrt kapott Oscart, amiben a realisztikus vilgtsi effektekkel klnleges s organikus ltvnyvilgot tudott ltrehozni. "A "Bunny"-val Chris s a Blue Sky csapata bebizonytotta, hogy eredeti figurkat tud teremteni - mondja Christopher Meledandri executive producer. - Ez a nagydarab nyuszi annyira letszerû, hogy az ember abszolt elhiszi rla, hogy l s llegzik." Wedge a Blue Sky Studios egyik alapt tagjaknt kulcsszerepet jtszott a stdi szabadalmazott vilgtsi szoftvernek kifejlesztsben. Mostanra neki s animtorokbl, mûszaki szakemberekbõl, kutatkbl ll csapatnak olyan mûvszi sznvonal eszkzk llnak rendelkezsre az animci terletn, hogy meghkkentõen valsgos 3D-s krnyezetet tudtak teremteni a jgkorszak mindeddig felfedezetlen vilghoz. A Jgkorszak sok mindenrõl szl egyszerre, s bõven van benne akci, humor, kaland, rzelem. Taln ezrt van az, hogy amikor a Blue Skytl egy rvid szinopszist krtek, tbbfle verzi is szletett. Wedge a "veszly vgjtknak" nevezi a filmet, s gy emlegeti, mint "hrom õsemlõs s egy csecsemõ" trtnett. Lori Forte producer, aki a Twentieth Century Foxnl vgigasszisztlta az tlet kidolgozst, "az elsõ diszfunkcionlis csald trtnetnek" tekinti, s mûfajt a kvetkezõkppen hatrozza meg: road movie, aut nlkl. A Jgkorszak ngy llatfigura trtnete, akik kzl hrom meglepõ mdon egymsra tall, s egyfajta furcsa csaldot alkot, mg a negyedik szerencstlen mdon kzremûkdik a jgkorszak kialakulsban, s gy az sszes szereplõ sorsra komoly hatssal van. "Minden szereplõ szemlyes okbl kel tra, s mindegyiknek megvan a maga sajtos letritmusa. Egyikk sem szmtott arra, hogy sszekerlnek." Ezek a figurk s a kzttk kialakul kapcsolat adja a film lnyegt. Amikor elõszr tallkozunk Manfrddal, a hatalmas behemt a jg tmadsa elõl meneklõ, dl fele igyekvõ tmeg radatval szemben tr elõre. "Manfrd magnyos vndor - magyarzza Wedge. - Csak azrt indul szak fel, mert mindenki ms dlre megy." "Manfrd egy kicsit mizantrp - teszi hozz Ray Romano, az eredeti, angol nyelvû vltozatban Manfrdot szinkronizl sznsz -, nem igazn szeret idõt szaktani msokra. De a zord klsõ rzõ szvet takar. Ezrt amikor tallkozik Siddel, Diegval s a csecsemõvel, gy rzi, muszj segtenie." Rendkvl nehz megteremteni egy animlt figura viselkedsmdjt, szemlyisgt. Manfrd esetben klnsen nehz dolga volt a Blue Sky csapatnak. A mamut mrete s kinzete - a hossz ormny s a vastag szõrbunda - miatt az animci szempontjbl az egyik legnagyobb kihvst jelentõ figura. "A szõrzet kidolgozsa nagyon aprlkos munkt ignyelt - magyarzza Peter DeSeve karakter-tervezõ. - Ugyanis egy mamut nem egyszerûen egy hossz szõrû elefnt, ezrt egy olyan lnnyel kellett dolgoznunk, amilyen animlt formban mg soha nem ltezett." A Manfrd s Sid kzti klcsnhats jszerû kapcsolatot hozott ltre. A lusta lajhr csatlakozik Manfrdhoz, ami utbbinak nagyon ellenre van, s belekeverednek egy olyan utazsba, amelyre egyikk sem szmtott. "Sid kolonc Manfrd nyakn - mondja Ray Romano -, de Manfrd vgl meglt benne valamit. Egy kicsit olyan a viszonyuk, mint a fivrek kzti kapcsolat." "Sid maximlisan rszolgl a lajhrokrl kialakult vlemnyre - jegyzi meg Chris Wedge. - Egy lusta fick, aki tisztban van vele, hogy vacsoraknt fogja vgezni, hacsak nem kert magnak egy nagy testvrt, egy testõrt. Ezrt rszll Manfrdra." Hogy egyfelõl hûen brzoljk a lajhrok kzismert lasssgt, ugyanakkor vizulisan sszetett s izgalmass tegyk Sid figurjt, a Blue Sky animtorai megengedtek maguknak nmi mûvszi szabadsgot. "Nagyon hajlkonynak talltuk ki Sidet - mondja Wedge. - Hajlik, fordul, csavarodik. A beszde gyors s ltalnos lasssga ellenre idõnknt tud energikus is lenni. De hogy letszerû maradjon, korltoztuk a vgtagjai mozgst, mintha ezzel akarna energit sprolni, s gy mgis a tunyasg rzett kelti." A magyar vltozat ksztõi olyan hangot kerestek Sidhez, mely kpes felidzni az eredeti jtkossgt s humort, sõt, lehetõleg jobb az amerikai vltozatnl is. Hamar rjttek, hogy a szoksos szinkronsznszek helyett valami klnleges meglepetssel kell elõrukkolniuk - innen viszont rvid t vezetett Geszti Pterhez, aki - legalbbis utlag gy tetszik - valban az egyetlen lehetsges letre keltõje a bohks Sidnek. Hiszen, ahogy maga a rapper, szvegr, tvs szemlyisg s szmenses tletember is elismeri, sok hasonlsg van kzte s az esendõ õslajhr kztt. "Sid igazi csetlõ-botl, vagy ahogy n szoktam mondani, Chaplin-botlin-figura - nevet Geszti. - Egy igazi amerikai vgjtk elengedhetetlen alkatrsze: õ az, aki mindig tbbnek akar ltszani, mint amekkora, de mindig felsl, aki minden helyzetbõl kidumlja magt, vagy ha nem, ht mg mlyebbre kerl a kulimszba. s akkor jra beszlni kezd. s vgl valahogy mindent tll. A beszd a fegyvere, ha nma volna, hamar felfalnk a tbbiek." Geszti Pter szmra nem jdonsg a szinkronizls, hiszen gyereksznszknt mr belekstolt ebbe a szakmba, s nhny klasszikus mû ltrehozsban is kzremûkdtt. Egyebek kztt Mzga Aladr is az õ hangjn vlt tbb generci kedvencv. Azta persze nagyon messzire kerlt a szinkronmûfajtl, de a mikrofont nem hagyta cserben. A sznpadi rutin sokat segtett, Geszti mgis alaposan megizzadt, amikor a stdiban nekiltott a hipergyorsbeszdû lajhr szvege szalagra mondsnak. v az abszolt fõszerep. Geszti Pter szerint ez a figura ugyan nmn is sztrr vlna, de azrt ismerjk be: a film sikere jelentõs rszben tõle fgg. "Az volt a legnehezebb - mesli Geszti -, hogy ne bbfilm-hangon beszljek. Csrgi Istvn szinkronrendezõ azt krte tõlem, hogy gy jtsszak, mintha egy igazi sznszt szinkronizlnk egy igazi filmben. Vegyem komolyan, amikor megijed, amikor rl, ne vicceljem el, prbljak igazi letet vinni a hangomba. Remlem, sikerlt. s remlem, a felesgem, aki hivatsos sznsznõ, megbocstja majd nekem, ha nha mgsem vagyok teljesen profi." A felvtelek sorn volt mondat, amit 50-szer is jra kellett venni, de a vgeredmny azt bizonytja, megrte a fradtsg. Geszti Pter hangjval Sid megtallta tkletes magyar megfelelõjt: a Jgkorszak magyar hangja legalbb is egyenrtkû az eredetivel. A klns trsasg harmadik tagja Diego, a kardfog tigris, s az õ napirendjben is elõrbbval a tlls, mint a mamutokkal s lajhrokkal val bartkozs. Manfrdhoz hasonlan Diego is elg mogorva. "Soha nem tudta, mit jelent a csald vagy a bartok" - mondja Wedge, aki gy kpzelte el Diegt s tigristrsait, mint egy militns egysget, ami arra prbl megoldst tallni, hogyan fogjk tllni a jgkorszakot. "Diego egy amolyan kemnyfi, hatalmas szvvel, noha eddig azt sem tudta, hogy egyltaln van neki" - mondja Wedge. Carlos Saldanha trsrendezõ szerint Diego karakternek kialaktsa volt animcis szempontbl a legsszetettebb feladat, elsõsorban a mozgssorok miatt. "Diego elkpesztõen gyors s nhny elg extrm testtartst is kitalltunk neki. Mskor viszont nagyon visszafogott is tud lenni, s csak mimikval ksri a prbeszdet." Meledandri szerint Peter DeSeve karakter-tervezõ munkja nagyon fontos szerepet jtszott abban, hogy ezek a figurk letre keljenek. "risi szerencsnk volt, hogy Peter egsz idõ alatt itt volt velnk - mondja. - gy a munkafolyamat klnbzõ fzisain keresztl meg tudtuk õrizni a karakterek eredeti designjt, a modellezstõl a rajzolson keresztl az animcis munkkig." Diego, Manfrd, Sid s "rakomnyuk" - Roshan, az emberi csecsemõ - egytt alkotjk a trtnelem elsõ diszfunkcionlis csaldjt. s van mg egy figura, aki ugyan nem tagja ennek a formcinak, mgis kulcsszerepe van az õket krlvevõ krnyezet kialakulsban - ami szintn a humor egyik forrst jelenti. Az alkotk kitalltk Scratet, aki gyakorlatilag egy mkus s egy patkny kombincija (Wedge gy mondan, hogy egy "kardfog mkus"), clirnyosan azrt, hogy a jgkorszak elkezdõdjn valahogy. "gy reztem, hogy ha csinlunk egy filmet a jgkorszakrl - magyarzza Wedge -, akkor maga a jgkorszak is egy karakter kell legyen. gy talltuk ki szegny, boldogtalan Scrat-et." Boldogtalan, igen. Szegny pra el szeretne sni egy makkot, ahogy a mkusok ezt tenni szoktk, tlire - csak ht a jgkorszak rkk tart telet jelent, nem igaz? De ahogy Scrat megprblja belednglni a makkot a jgbe, az elreped, a jgtblk megindulnak, s gy Scrat vletlenl elõidzi a jgkorszakot. Ezzel a jelenettel indul a film, s ez nem egyszerûen csak magyarzatot ad a szereplõket krlvevõ termszeti krnyezet sajtossgaira, hanem megteremti a film alaphangulatt. A munkafolyamat sorn, az elõvettsek alatt kiderlt, hogy Scratnek nagy sikere van mind a kznsg, mind az alkotk krben. "Periodikusan bukkan fel a filmben - mondja Wedge -, s egyetlen clja, hogy teljestse kldetst, hogy elssa ezt a makkot." Wedge mg a hangjval is segtett, hogy sikerljn letre kelteni Scratet. Mivel ez a figura egyltaln nem szlal meg, a Wedge ltal kpzett morgsok s szuszogsok teszik Scrat lnyt kifejezõv s mulatsgoss.
A FANTZIA SZABADSGA
Hogy Scrat kzremûkdik a jgkorszak kialakulsban, csak az elsõ lps volt - mondjuk gy, a jghegy cscsa - a filmbeli krnyezet megteremtsben. A fldtrtnet hajnala ta szmos jgkorszak kvetkezett be, amelyek sorn a szrazfld hatalmas terleteit bortotta vastag jgrteg, drasztikusan talaktva az egsz glbusz fellett. Hatalmas jgtakar kpzõdtt ilyenformn, amely rtelepedett a fldfelszn felre, elrasztotta a buja trpusi õserdõket, megsemmistve vagy rkre eltntetve ezeket a terleteket. A filmbeli jgkorszak egy olyan vilgot jelent meg, amely hszezer vvel ezelõtt eltûnt a fld sznrõl. "gy gondoltam, hogy egy ilyen, szmunkra ismeretlen tjba kell elhelyeznnk a trtnetet, gy teljesen szabadjra engedhetjk a kpzeletnket" - jegyzi meg Wedge. A fantzia szabadsga ugyan nagyon j dolog, de azrt az alkotk relis keretek kzt akartk megteremteni a maguk jgkorszakt. A korszak utn kutatva felkerestk a vilg nhny, a jgkorszak trgyi leleteit õrzõ gyûjtemnyeinek egyikt, a New York-i American Museum of Natural Historyt. Szmtalan rt tltttek mamutcsontok tanulmnyozsval, knyvek ezreinek tbngszsvel s vezetõ paleontolgusokkal s archeolgusokkal val konzultlssal. Ezek a tudsok, mikzben elismertk, hogy a tnyekkel val szabad asszocici az alkotk szve joga, ahhoz ragaszkodtak, hogy egy, szmos sikeres filmben felbukkan faj ne jelenjen meg a Jgkorszak cmû filmben. Wedge gy emlkszik vissza: "Kezeljk a leleteket - mondtk - brmekkora szabadsggal, de grjk meg, hogy ebben a filmben nem lesznek dinoszauruszok, pusztn azrt, mert ezek a jura kori lõlnyek 350 milli vvel korbban kihaltak. Megeskdtnk, hogy egy dinoszaurusz sem lesz ebben a filmben." Az alkotk szak-amerikai krnyezetbe helyeztk a film trtnett, ami bizonyos mrtkben meghatrozza a film kulturlis s zenei vilgt, ppgy, mint a sznvilgot s vilgtst. A filmben hasznlt, Ray Tracing nven ismert vilgtsi szoftver kpes imitlni a termszetes fny finom rnyalatait, gazdag s organikus rzetet keltve a figurkon s a httereken. Wedge s csapata ezt a szoftvert alkalmazta a film klnleges vilgtshoz. Nhny feladat megoldshoz egyenesen nlklzhetetlen volt ez az eszkz: pldul amikor azt kellett megoldani, hogy miknt szrdjon szt a fny a lnyek szõrzetn gy, hogy minden egyes szõrszl rnyka hiteles legyen. "A Ray Tracing a termszetes fny komplexitst imitlja - magyarzza Wedge -, ltre tudja hozni a sznek sokflesgt s azokat az rnykokat, amiket a valdi vilgban tapasztalunk. Ez digitlis filmkszts, amelyben gy hasznlhatjuk a szmtgpet, ahogy egy operatõr a kamert: hogy ami a vsznon megjelenik, vgl lenyûgzõbb s tapinthatbb legyen, mint maga a valsg." A hightech varzslat ellenre az alkotk soha nem feledkeztek meg a papr s a ceruza mdszer jelentõsgrõl. "Gyakran kaptuk elõ a ceruzt egy-egy gyors skicchez - mondja Wedge. - Mg mindig ez a legalkalmasabb mdszer, ha gyorsan akarunk felvzolni pillanatnyi rzseket." Szintn fontos llomsa volt folyamatnak a modellek elksztse, amik megjelentettk a figurkat a maguk hromdimenzis valsgban, majd ezeknek az adatai bekerltek a Blu Sky szmtgpeibe, gy ltrejttek a szobrok digitlis 3D-s vltozatai. Ezutn az animtorok elhelyeztk a figurkat trben s idõben, hozzjuk rendeltk a klnbzõ mozgsokat (mint pldul a hj rengse) s vgl a figurk jtkt. Ennek a kompliklt, hosszadalmas s sok kihvst rejtõ produkcinak a vghez kzeledve Wedge gy fogalmazza meg a film irnti remnyeit: "Ez a film mindenki szmra tartogat valamit - van benne akci, humor, kaland s rzelmek - egy olyan fantziavilg dszletei kztt, amilyet mg senki sem ltott. A kznsg mozgalmas, sznes, szrakoztat vgjtkot vr, amilyen a legtbb animcis film. De azt hiszem, a Jgkorszakban annyi rzelem s szeretet van, hogy mg ezen elvrsok fnyben is nagy meglepetst fog okozni. Remlem, hogy rmet szerez majd az embereknek." |