- Sokat rtak mr a velencei szeretõkrõl, de eddig senkinek nem volt btorsga filmre vinni e trtnetet. Hogyan szletett meg nben az tlet?
- Amikor elõszr olvastam el Musset A szzad gyermeknek vallomst, nem tudtam, hogy George Sand az az asszony, akirol sz van. Sokkal ksobb jttem r, hogy ugyanennek a trtnetnek van egy msodik verzija is, amelyet Sand rt Musset halla utn: A nõ s a frfi (Elle et Lui). Felfedeztem, hogy kapcsolatuk, mint tma, sohasem, mg halluk utn sem szûnt meg. Kritikusoknak, magyarzknak, leszrmazottaknak, mindenkinek megvolt a sajt, a msiknak ellentmond verzija... Milyen volt ht ez a szerelem, amely annyi ellentmondst vetett fel? Kedvet reztem e misztikum megfejtsre. Megragadott a trtnet modernsge, s vissza akartam lltani eredendõ erejt: a kt szeretõ szempontjbl bemutatni, egybe foglalni õket egyetlen megkzeltsben, egyetlen filmben...
- Filmje Musset remnytelen szavaival indul, egy romokban lvo vilgot idzve fel, amelyben a szzad gyermekei, mint az rvk, feketbe ltztten, kromkodnak s res a szvk. Mintha semmi sem vltozott volna!
- Mint az 1830-as vek gyermekei, mi is gyenge erklcsû trsadalomban nõttnk fel, amelynek elvei semmifle kapcsolatban nem lltak a "valdi lettel". Mint Sand vagy Musset, minket is olyan iskolkban neveltek, ahol a lnyok s a fik kln voltak. Hszves korunkban hirtelen jttnk r, hogy mennyire elszigeteltek bennnket a msik nemtõl. Fel kellett fedeznnk a szerelmet, meg kellett szabadulnunk az elõtletektõl s az elavult polgri bûntudattl, megtallni az igazsgot, amelyre a szleink nem tantottak meg bennnket tudatlansgbl vagy flnksgbõl. A mi lzadsunk lobogja a nemi klnbsgek megszntetse lett. A fik megnvesztettk a hajukat, mg a lnyok levgattk s nadrgban jrtak. (Sand egy szzaddal korbban frfiltzetet hordott, Musset pedig fantzia-pantallkban s sznes zakkban jrt.) Naivak lvn, tvolrl sem hittk, hogy a tabukat sszetrve, a szablyokat megvltoztatva, egy teljesen tancstalan, vilgos kiindulsi pontokat s rtkeket nlklzõ generci kvetkezik. rzelmi "csõddel" vdolva magukat, a fiatalok szerelmi modelleket kerestek, amelyek megfelelnek vrakozsaiknak. Ktsgbeesetten kutattk az let s a szerelem rtelmt. Ma megcsinlni ezt a filmet, e trtnetet kifejezetten maiv tenni, ezt szinte a velk szembeni ktelessgnek reztem. Egy olyan szerelmes filmet nyjtani nekik, amely megprblja kikerlni a klisket s hazugsgokat s mindazt, amihez hozz vannak szokva (szentimentlis televzis sorozatok, hollywoodi happy endek stb.), mst mutatni nekik, mskppen; a legkzelebb menni, a legigazabb mdon a szerelemhez, mg ha ez az utazs nha fjdalmas is.
- Sand s Musset brzolsnl bemutatja mindkettõjk j s rossz oldalt anlkl, hogy brmelyikk prtjn is llna. Mi a jelentõsge ennek az egyforma tekintetnek?
- Mind Sand, mind Musset esetben, nekem e kt szemlyisg igazsgt kellett bemutatnom. Igazsgot adni mindkettõjknek, szeretni s megrteni õket kisszerusgkben s nagysgukban. Nem csrolni õket, s nem tlkezni felettk.
- A forgatknyvet Murray Head s Franois-Olivier Rousseau trsasgban rta. Mi volt az õ szerepk ebben?
- Franois-Olivier Rousseau regnyrt azrt krtem fel, mert tkletesen ismeri a XIX. szzadot. Mindenkinl jobban ismeri e kor nyelvezett s a filmhez olyan tnust, s irnit tud adni, mellyel brzolja a kõrt, de egyttal kzel hozza hozznk. Murray Headet nagyon megragadta a trtnet. Lzasan s lelkesen dolgozott, a forgatknyv modernitst s mlysgt adta. A szereplõk llektanhoz egyre inkbb kzeledve segtett neknk megrteni õket. Kt ven keresztl dolgoztunk, A szzad gyermeknek vallomsbl kiindulva, de Musset versei, Sand regnyei, levelezsk is inspirlt bennnket. Sand s Musset trtnetben az az egyedlll, hogy mialatt ltk szenvedlyket, megrtk azt, s kapcsolatuk alatt s utn is e szenvedly mindkettõjk muveit tpllta. Mi a valsgot akartuk megrni, nem a trtnelmi valsgot, hanem az rzelmekt. Egy jtkfilm nem trtnelmi dokumentum, hanem fikcis mû, amely a valsg forrsainak csak egy rszt dolgozza fel.
- Hogyan tudtk elkerlni azt a nehzkessget, amely a trtnelmi filmekben gyakran tetten rhetõ?
- Azt akartam, hogy a film a hõseinek kpe legyen: szenvedlyes s igaz. Nem arrl volt sz, hogy fellengzõs muvszeket brzoljunk, hanem hs-vr embereket, akik lnek s szenvednek. A romanticizmusrl alkotott kp nagyon gyakran desks s mesterklt. A romanticizmus pedig erõszak, szabadsg, lzads, õszintesg, ifjsg. Musset figurja hihetetlenl modern. Az nzs s a nagylelkusg, a gyermekessg s az õrlet, a provokci s a zseni keverke. Romantikusnak lenni: a szenvedly, az igazsg, az utazsok rks keresse, a termszet, az let jra felfedezse... Egybknt, a XIX. szzad elejnek festmnyeit, rajzait nzve lthatjuk, hogy a frfiak s nõk magatartsa mennyire modern volt. 1830-ban ugyanolyan mdon szerettek, mint manapsg.
- Luis Bacalovot krte fel zeneszerzõnek, ugyanakkor a romantikus repertor mûvei is szerepelnek a filmben. Ebben az esetben is az erõs rzelmek s a hitelessg brzolsa volt a clja?
- Murray Head segtett abban, hogy tudatosodjon bennem a zene fontossga e filmben. Sand s Musset korban az emberek a zene megszllottjai voltak: jrtak hangversenyre, de fõleg otthon zenltek. Mindenki jtszott valamilyen hangszeren. Sand hrfzott. Miutn Murray Head maga is zensz, a forgatknyv kidolgozsa alatt llandan keresett megfelelõ zenket: megtallta a tmkat, szneket, hangszereket. S amikor mr tudtam, milyen irnyban akarok menni, akkor kerestem meg s krtem fel Luis Bacalovot, akivel mr dolgoztam A villmcsapsban (Coup de foudre).
- Juliette Binoche, mint George Sand: nyilvnval volt az n szmra?
- Sand szerepre Binoche magtl addott: vagy õ vagy nincs film. reztem, hogy Juliette, aki annyi idõs, mint a hõsnõnk, egy ilyen erõs szemlyisg brzolsa elõl nem trhet ki. George Sand ktsgtelenl a vilgban legjobban ismert francia nõ, a feminizmus szimbluma. Mg "George Sand" felirat trikk is vannak az Egyeslt llamokban! Juliette gondolkodsi idõt krt, majd egy reggel eldnttte: George Sand lesz. Tudtam, hogy a figurhoz meglesz az ereje, a rejtelmessge, a kecsessge. Hatalmas munkt vgzett s egy fantasztikus belsõ haladst is elrt. Mindent meg tud csinlni, de reznie kell minden szt, minden mozdulatot.
- Hogyan gondolt Benot Magimelre Musset szerepnek megformljaknt?
- Musset szerepben nagy szerencsm volt Benot Magimellel. Kevs az olyan 20-25 ves francia sznsz, akinek olyan szilrd vllai lennnek, hogy el tudjon brni egy ilyen figurt, aki kicsapong dandy s egyttal zsenilis kltõ... Nhny prba utn Benot Magimel igen gyorsan beilleszkedett az egyttesbe. Intelligens, mly, elragad s vonz. Fiatalsga ellenre olyan tapasztalata van, mintha tven ve gyakoroln e mestersget.
- E filmmel eltvolodott korbbi mûveinek jellegtõl, melyek leggyakrabban nletrajzi ihletettsguek voltak. Mondhatjuk, hogy ez az rettsg filmje?
- Fontos volt szmomra letem e pillanatban, hogy megprbljak egy ilyen filmet csinlni. Amit eddig csinltam, az mindig nagyon kzel volt az nletrajzhoz. De ez olyan, mint a pszichoanalzis, amely sorn sajt belsõ vilgunk feltrsnak erõltetsvel vgl meggygyulunk (legalbbis, remljk) s kpesek lesznk msok fel fordulni. Termszetesen vannak mg flelmeim s ktsgeim, de az az rzsem, hogy kpes vagyok megnylni. Nyitni a vilg fel, rdeklõdni msok irnt, szeretni, megrteni õket... ezt nevezik rettsgnek.
- Hogyan rtelmezhetõ a film vgso zenete?
- Azt hiszem, hogy egy szerelem helye s jelentõsge az letben nem azonnal vilgosodik meg. Csak idõvel mrhetõk le pontosan ezek az rzelmek. Fel kell tudni ismerni a szerelmet, amikor azt tljk, btran kell meglni s mint Sand a film vgn, ki kell tudni mondani, hogy igen, egy napon valban, egsz szvnkkel szerettnk. Ezzel az zenettel szerettem volna befejezni a filmet.
(Fabienne Bradfer)
DIANE KURYS (1948)
A Renaud-Barrault sznhzban sznsznõ. Mr elsõ filmje igen nagy sikert aratott.
Filmjei:
1977 - Mentolos ital (Diabolo methe) - Louis Delluc-dj 1980 - Molotov koktl (Cocktail Molotov) 1983 - Villmcsaps (Coup de foudre) 1987 - Egy szerelmes frfi (Un homme amoureux) 1990 - La Baule-ban trtnt (La Baule les Pins) 1992 - A szerelem utn (Après l'amour) 1994 - Bolondulsig (A la folie) 1999 - Az vszzad gyermekei (Les enfants du siècle) |