Penge, a legends szuperhõs elõszr a Marvel Comics kpregnyben jelent meg, majd az 1998-as sikerfilmben, a Peng-ben kelt letre. A producer, Peter Frankfurt, s a forgatknyvr, David S. Goyer ekkor dolgozott elõszr egytt. "David igazi kpregny-rajong - mondja Frankfurt - s amikor szba kerlt a film folytatsa, ktsg sem frhetett hozz, hogy jra õ rja meg a forgatknyvet." Goyer, aki egyben executive producere is a filmnek, mr akkor egy trilgit lmodott meg, amikor az elsõ rszt ksztettk, gy az elsõ filmben rengeteg olyan jelenet van, mely a folytats lehetõsgt knlja. Pldul azt sem lthatjuk, hogy Whistler valban golyt rept-e a fejbe, csak a durranst halljuk. Mind Goyer, mind Frankfurt csodlta Guillermo del Toro munkit, s biztosak voltak benne, hogy a stt dolgok irnti fogkonysga miatt õ a Penge 2 idelis rendezõje. "A Mimic - A Jds faj (Mimic) kapcsn ismertem meg " - mondja Frankfurt. "Nagyon tetszett a film, s Guillermo kivl vizulis rzkkel rendelkezik. Egszen hatrozott elkpzelsei vannak arrl, milyennek akar egy filmet ltni." Abban mindenki egyetrtett, hogy a Penge 2-nek sokkal rmisztõbbnek kell lennie, mint az elsõ rsznek. "Szndkunkban llt megtartani az elsõ film jellegt, csak bizonyos pontokon akartuk felnagytani a dolgokat, ezzel is teret engedve a rendezõnek, hogy egy valban ijesztõ filmet kszthessen." Goyer-hez hasonlan del Toro is imdja a kpregnyeket. "A btymmal egytt szenvedlyesen gyûjtttem õket, gyhogy jl ismerem ezt a mûfajt." - mondja. A forgats alatt vgig vigyzott arra, hogy ne nagyon vltoztasson Goyer s Snipes eredeti tletein. "Azt akartam, hogy a filmen rezhetõ legyen a mind a japn animcis film, mind a kpregny hatsa." Wesley Snipes rmmel bjt jra Penge bõrbe. "J dolog, ha prbra teheti az ember a kpessgeit. Imdom ezt a szerepet "- mondja Snipes. "Wesley maga Penge - teszi hozz Frankfurt. - A jellem nagy rszt õ alaktotta ki, sztns magabiztossggal." Trsproducereknt mr a kezdetektõl fogva kzremûkdtt mindenben, a forgatknyvrstl a harcos jelenetek megkoreograflsig. "Bmulom del Toro odaadst s a kitartst, ahogy minden idejt s az egsz lett a filmezsnek szenteli. Vilgos elkpzelsei vannak arrl, hogy mit akar, s kivl szeme, idõrzke, hogy ezt meg is valstsa. Nagyon tehetsges." - mondja. "Amikor New York-ban Guillermo megmutatta, milyennek kpzeli el a fegyvereket s a Kaszsokat, arra gondoltam, hogy aki ilyesmit ki tud tallni, az igazn megrdemli, hogy meg is rendezhesse ezt a produkcit." Snipes alapos s hosszas edzseknek vetette al magt, hogy ennek a fizikailag is nagy kihvst jelentõ szerepnek megfeleljen. Mivel rengeteg, kzdelmet bemutat, bonyolult jelenet van a filmben, a kivl koreogrfia rdekben a legkivlbb kaszkadõrkre volt szksg. Snipes azta dolgozik egytt Jeff Ward-dal, mita 12 vvel ezelõtt Ward volt a dublõre. "Jeff volt a Penge sikernek egyik kulcsa, titokzatos sztn hajtja: harci jelenetei roppant valsghûek, szinte utcaiak, ugyanakkor mgis gynyrûek ezek a kzdelmek" - mondja del Toro, aki a Hong Kong-bl szrmaz Donnie Yen-t krte fel, hogy irnytsa a verekedseket bemutat jelenetek felvtelt. Õ az egyik legismertebb szakember, ezt egy sor hong kong-i filmje is bizonytja. Penge kzdõstlusa nem annyira akrobatikus, sokkal inkbb az utcai verekedsre hasonlt. Nagyon erõszakos, kzvetlen, s erõs belemensekkel tarktott. "Szerintem nagyszerû tlet volt Jeff s Donnie prosa." - vallja a rendezõ. m volt egy harmadik koreogrfus is a httrben, maga Wesley - teszi hozz del Toro. - Wesley meghallgatta mindenki tlett, majd hozzrakta azt, amit n az õ "pengesg"-nek neveztem el." Amikor felmerlt a krds, hogy kik legyenek a film trsszereplõi, az alkotk egyntetûen "fel akartk tmasztani" Kris Kristofferson-t a msodik rszre. "rmmmorban sztunk, amikor Kris elvllalta az ezttal sokkal tartalmasabb szerepet" - lltja Goyer. "Nagyon hls vagyok, s rlk, hogy Guillermo-val dolgozhatom - mondja Kristofferson. "j dimenzikat nyit ezzel a filmmel. A jellemek sokkal kidolgozottabbak, mint a legtbb akcifilmben." Penge vgzett, a flelmetes Nomak nevû Kaszst Luke Goss alaktja, aki a Bros. egyttessel alapozta meg hrnevt. "Nomak egy gazember" - mondja Goss, aki hrom hnapig edzett, hogy a filmben szereplõ vad akcijelenetekben, s fõleg a Penge elleni kzdelmekben a legjobbat nyjtsa. "Wesley komolyan veszi a munkjt, tudja, mit akar, s ez nekem is segtsgemre van. Nagyon bartsgos, odaad fick. Jl kijvnk, de ha elindul a forgats, akkor egyedl az lebeg mindkettõnk szeme elõtt, hogy a legjobbat prbljuk meg kihozni magunkbl." A filmet teljes egszben ipari raktrtelepeken forgattk Prga klvrosban. Del Toro-nak az volt a szndka, hogy Pengt egy dekadens, kelet-eurpai krnyezetbe helyezze, hogy elszakadjon attl az amerikai vilgtl, ami a film elsõ rszt jellemezte. "Annak, hogy Prgra esett a vlaszts, elõszr csak pnzgyi oka volt - mondja a rendezõ. De aztn arra gondoltam, hogy nem is rossz tlet az elõzõ epizd moszkvai finlja utn Prgban folytatni a trtnetet. gy ht odatelepltnk az elhagyatottnak tûnõ ipari vrosrszbe, hogy egy kicsit gtikus-techno jelleget adjunk a krnyezetnek." "A kelet-eurpai szakemberek bmulatosak - mondja David Goyer. A helysznek pompsak, s itt sokkal nagyobbak a szabad terek, mint az elsõ rszben." Amikor szba kerlt, hogy ki legyen az arculattervezõ, del Toro s Goyer is ugyanarra a szemlyre gondolt, Carol Spier-re. "Vlemnyem szerint Carol az egyik legjobb a szakmban" - mondja Goyer. Del Toro, aki a Mimic - A Jds faj (Mimic) forgatsa sorn dolgozott egytt Spier-rel, hozzteszi: "Carol mg a legfurcsbb sznhelyet is valsghûv tudja tenni. A Mimic - A Jds faj utn egyfajta intuitv rzk alakult ki kettõnk kztt. Sajtos kommunikcit fejlesztettnk ki: n csak firklok egy paprra, s õ pontosan megrti, hogy mire gondolok. Tudtam, hogy olyasvalakire van szksgem, aki tkletes s fradhatatlan. Õ az." Spier mr David Cronenberg rendezõvel is dolgozott egytt a Pillang rfi (M. Butterfly) a Karambol (Crash) s az eXistenZ - letjtk (eXistenZ) cmû produkcikban. 2000 novemberben utazott Prgba, hogy elkezdje a munkt, s hamarosan megalkotta azt a vilgot, amit del Toro s Goyer elkpzeltek. A csapat tz risi, klnbzõ dszletet ptett fel ht klnbzõ helyen. "Guillermo azt akarta, hogy az egsz gy tûnjn, mint valami risi kpregny, gyhogy mindennek egy kicsit eltloztuk a mreteit. Ez teszi egysgess az sszes helysznt " Wendy Partridge jelmeztervezõ pedig olyan ruhkat tervezett, melyek szintn visszatkrzik a del Toro ltal elkpzelt klns vilgot. "Wendy szinte szamurj jellegûv varzsolta a filmet - mondja del Toro. - Tudtam, hogy nagyszerûen t tudja adni a sok klnfle kor, s fldrajzi terlet lgkrt, valamint biztos voltam abban is, hogy kpes lesz megbirkzni a hatalmas mennyisgû jelmezzel, amire szksgem volt a filmben." "Nagyon fontos volt szmomra, hogy sikerljn ltrehoznom a megfelelõ ltvnyt. Szerettem volna az eredeti film ltal keltett rzseket itt is visszaadni, ugyanakkor mgis volt egy kis alkoti szabadsgom. Az volt a szndkunk, hogy Penge most egy kicsit high-tech jellegûbb legyen. Persze nem akartuk megvltoztatni eredeti stlust, csak egy kicsit erõteljesebb tenni. A legnagyobb kihvst az jelentette szmomra, hogy hogyan hozzam ltre a fekete tbb ezer fle, vagy akr vgtelen vltozatt." Partridge abban lelte rmt, hogy a Vrfalka minden egyes tagjnak egyedi kinzetet klcsnzzn. "Nem ragadtam le egyes korszakoknl - jegyzi meg Partridge. - Van bennk egy kis japn stlus, egy kicsi a huszrok kinzetbõl, s egy csipetnyi futurisztikus jelleg is." Gabriel Beristain operatõr szvbõl meglepõdtt, mikor del Toro õt krte fel a fnykpezsre. Õ is mexiki szletsû, mint a rendezõ, de letnek java rszt Angliban tlttte. "Gabriel llt a kamera mgtt kt kedvenc filmemnl, a "Dolores Clairborne"-nl s a "Caravaggio"-nl - mondja del Toro. "Mikor tallkoztam vele, azt mondtam neki, legyen ez a film is olyan szp, mint a "Caravaggio", de ugyanakkor veszettl j akcifilm is." Mikor Del Toro egy kpregnyt mutatott Beristan-nak, lassan sszellt szmra is a kp. "A bortn Hellboy, a fõszereplõ egy stt srga, borostynsznû esti gbolt elõtt llt. Ez volt az a kp, ami az egsz filmen t vgig ksrt." - mondja Beristain. "Erre a szokatlan ltvnyra trekedtnk, s ezzel persze feszegettnk bizonyos korltokat, - azaz furcsa kpregny-jelleget klcsnztnk egy filmnek." "Guillermo nem az a fajta rendezõ, akire r lehet knyszerteni egy adott stlust, hisz megvan a sajtja." - teszi hozz az operatõr. Del Toro, Beristain, s a ltvnytervezõ csapat egy klnleges kamerval dolgozott, mely olyan mozgsokra is kpes, amire ms kamerk nem. "gy jutottunk el klnbzõ helyekre, s kvettk a szereplõket, ahogy egy tlagos felvevõgppel nem tehetnnk, - mint pldul annl a jelenetnl, amikor Wesley Snipes lefel fut egy folyosn, ngy emelettel a fldszint felett, s aztn hatvan mtert ugrik, kzben pedig a kamera kveti egy goly tjt, amit tõle tizennyolc mterre lõttek ki.
A klnleges ltvnynak s a specilis effekteknek rendkvl nagy szerep jut a filmben. Mindkt rszrõl Oscar-djas szakemberek vezetik a csapatokat: Nick Allder, a specilis effektekrt felelõs szakember a Nyolcadik utas: A Hall-rt (Alien ), Nick Brooks pedig a Csods lmok jnnek (What Dreams May Come ) cmû filmrt kapott Oscar-t. Allder csapata angol s cseh szakemberekbõl llt, akiknek viszonylag gyorsan kellett ilyen nagysgrendû filmhez a helysznre szlltaniuk csak Anglibl mintegy nyolcvantonnnyi felszerelst. "Rendezõnk azt mondta, hogy egy kpregnyt akar, s hogy mindent risinak szeretne ltni. Ez a robbantsokra s a sorozatlvsekre is rvnyes volt. Volt olyan jelenet, mikor egy kaszkadõr krl vagy 200 goly csapdott be." A Kaszsok inkbb valdi llatokra hasonltanak, nem pedig ms filmekbõl klcsnztt lnyekre. Del Toro-t lenyûgzte az tlet, hogy olyan alakokat hozzanak ltre, melyek arct szinte teljesen elfoglalja a szj. "A pica sem szp vagy csnya: pusztn azrt ltezik, hogy vrt szvjon. Teht mi is egy olyan lnyt kpzeltnk el, amely a tpllkoz szerveit egszen addig elrejti, amg el nem jn az idõ, hogy hasznlja is õket." Del Toro utastsa az volt, hogy mindaddig valsghûen adagoljk mind a kpregny-jelleget, mind a vizulis effektusokat, s ennek szellemben hasznljk a sminket is, amg aztn az egsz trtnet egy risi tûzgolyban cscsosodik ki a csatorna-jelenetben. "n csak Hiroshima jelenetnek hvom - mondja Brooks - hisz az volt a feladatom, hogy risi mretû tmegpuszttst hozzak ltre."
|